جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چیستی آلیاژ برنج

برنج ترکیبی است از آلیاژهای مس و روی که حداکثر میزان روی ۴۰ درصد میتواند باشد.استفاده از این برنج قدمتی بسیار داشته و از زمانی که بشر فلز روی را کشف نکرده بود، از برنج استفاده می نمود به شکلی که مس را با کالامین(سنگ معدن فلز روی) ترکیب می کرد و آلیاژ برنج را به دست می آورد.

word image

از این فلز به جهت شکل و رنگ خاص خود در جاهای مختلفی استفاده میشود و عبارت اند از :

۱) در دکوراسیون منازل به خاطر داشتن رنگی طلا گونه

۲) در مغزیهای قفل ها به خاطر اصطکاک کم برنج

۳) در سازهای موسیقی به خاطر خاصیت آکوسیستی

۴) استفاده در مراکز بهداشتی به صورت دستگیره و … به خاطر خاصیت میکروب کشی بالای برنج

آلیاژ برنج به خاطر داشتن فلز روی در ترکیب خود، در امور پزشکی کاربرد بسیاری داشته و نیز مورد تایید طب سنتی نیز بوده، به شکلی که فلز روی یکی از فلز های موردنیاز بدن انسان بوده و کمبود این فلز باعث بروز بیماری های پوستی و گوارشی در بدن انسان خواهد شد.به همین منظور در امور پزشکی و طب سنتی برای رفع این نیاز بدن، از فلز برنج بسیاری از وسایل آشپزخانه شامل کتری، سماور، قوری و قاشق و چنگال تولید می گردد تا با استفاده از این محصولات، نیاز بدن به روی رفع گردد و از عوارض کمبود فلز روی در بدن جلوگیری شود.

word image 1

آلیاژ برنج دارای ساختارهای بلوری متفاوت بوده که هریک از این ساختارها کاربرد متفاوتی را دارا می باشد. به عنوان مثال از برنج طلایی در ساخت و تولید لباس ضد گلوله، لوله ، فیوز و … و از برنج زرد در اموری مانند معماری و تولید پیچ و مهره های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از این ساختارهای شیمیایی آلیاژ برنج، برنج جواهرسازی می باشد که از این نوع برنج بسیار در امر جواهرسازی و تولدی زیورآلات رایج بوده، و از این نوع ساختار در تولید انواع زیورآلات در طرح ها و سایزهای مختلف استفاده می شود.

آبکاری

آبکاری فلزات که یکی از قدیمی ترین روش های پوشش دهی است به منظور افزایش کیفیت محصولات در برابر شرایطی مختلف از جمله خوردگی، اکسید شدن و زنگ زدن، ضربه و فشار صورت می گیرد. آلیاژ برنج در کنار بسیاری دیگر از فلزات و آلیاژهایی نظیر مس، نقره، قلع، نیکل و … به عنوان فلز پایه در امر آبکاری مورد استفاده قرار میگیرد. فلز پایه در آبکاری به فلزی گفته می شود که فرآیند آبکاری بر روی آن صورت میگیرد. و اما روکش بر روی فلزات پایه از فلزاتی چون طلا و نقره و پالادیوم می باشد که این روکش علاوه بر جلوگیری از اکسید شدن، زنگ زدن، فشار و ضربه و شکنندگی زودتر محصولات، موجب افزایش ارزش افزوده این محصولات می شود به گونهای که باعث تبدیل شدن محصولات ساخته شده از مواد ارزان قیمت به محصولاتی گرانبها می گردد.

اقدامات لازم قبل از شروع آبکاری

برای شروع آبکاری بر فلزات پایه،باید سطح فلزات پایه مناسب و تمیز باشد، که برای داشتن یک پوشش و سطح فلزی مناسب در ابتدا باید تمام لایه های چربی و اکسید را از سطح فلز پایه پاک کرد که برای این کار باید اقدامات زیر صورت گیرد:

الف) سمباد کاری جهت صاف شدن و یکنواخت شدن سطح فلز پایه

ب) چربی زدایی جهت از بین رفتن لایه های چربی بر سطوح فلزات پایه با عمل انحلال، پراکندگی و صابونی کردن

ج) پرداخت به جهت انحلال شیمیایی قشرهای حاصل از خوردگی

د)آبکشی به جهت از بین بردن مواد اسیدی یا قلیایی

آبکاری با آلیاژ پایه برنج

آبکاری فلزات و آلیاژ ها تفاوت چندانی با هم نداشته و ما در اینجا آبکاری را با آلیاژ پایه برنج در نظر می گیریم به شکلی که هنگام آبکاری برنج بدون استفاده از منبع جریان خارجی، الکترون های لازم برای احیای یون های فلزی توسط واکنش های الکتروشیمیایی تامین می شوند. در این هنگام به ۳ روش میتوان آّبکاری کرد:

روش اول: آبکاری برنج به روش غوطهوری

در این روش آلیاژ برنج باید پتانسیلش از پتانسیل فلز پوشنده که در اکثر موارد طلا است،کمتر باشد. حال آلیاژ برنج که باید آبکاری شود باید در محلول به صورت یونی وجود داشته باشد. در این هنگام با غوطه ور کردن آلیاژ برنج در محلولی همراه با طلا،دو الکترون طلا روی برنج قرار گرفته و یون برنج دو الکترون را دریافت کرده و احیا می شود و به این ترتیب لایه و روکشی از طلا روی برنج قرار می گیرد، و هنگامی که کاملا آلیاژ پایه برنج توسط یون های طلا کاملا پوشیده شوند عمل آبکاری به پایان می رسد.

روش دوم: آبکاری به روش اتصال

ارتباط دادن آلیاژ برنج به عنوان فلز پایه با یک فلز اتصال در نقش واگذار کننده الکترون، که از این روش برای آبکاری و پوشش کاری فلزات پیچیده استفاده می شود.

روش سوم: روش احیا

آبکاری و ایجاد پوشش با استفاده از محلولهای حاوی مواد احیاکننده، به شکلی که الکترونهای لازم برای احیای یونهای فلزات توسط یک احیاگر توسط یک احیاکننده فراهم می شود.مزیتی که این روش نسبت به روشهای دیگر دارد، در این است که در این روش می توان لایه هایی با ضخامت دلخواه ایجاد کرد.

ما در گروه زیورآلات و بدلیجات شهرما که در سال ۱۳۹۵ با تکیه بر ۱۵ سال سابقه درخشان، آغاز به کار گردیده ایم، این افتخار را داریم تا در کنار سایر تولیدات خود از جمله زیورآلات مسی، النگو ، گوشواره در جنس های مختلف، اقدام به تولید محصولات برنجی با کیفیتی کردهایم که شما مشتریان گرامی میتوانید جهت مشاهده محصولات برنجی ما، به برچسب محصولات برنجی مراجعه کرده و در صورت تمایل اقدام به خرید نمایید و حتی در صورت نیاز به مشاوره می توانید با  089139517974 تماس حاصل کنید.

در ادامه برخی از محصولات برنجی تولید شده توسط گروه زیورآلات و بدلیجات شهرما را ملاحضه نمایید.

روش آبکاری برنج
روش آبکاری برنج
روش آبکاری برنج
روش آبکاری برنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *