جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چیستی استیل

استیل آلیاژی از فولاد می باشد که به استیل نیز فولاد ضد زنگ گفته می شود و اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده این آلیاژ آهن، کروم و نیکل بوده است که حداقل جرم کروم در ترکیب این آلیاژ ۱۰.۵ درصد و حداکثر میزان کربن آن ۱.۲ درصد می باشد.

word image 6

فولاد های ضد زنگ و یا همان استیل به دلیل خاصیت غیرفعال شدن خود از مقاومت خوبی در برابر خوردگی از خود نشان می دهند و این غیر فعال شدن باعث شکل گرفتن یک لایه غیرفعال بر روی آلیاژ فولاد (استیل) شده که به شدت بر رووی لایه پایینی خود پیوند خورده است که باعث عدم تماس لایه زیری با محیط اطراف می شود،که این مقاومت نیز به خاطر وجود کروم در ترکیبشان بوده و هرچه این مقدار بیشتر باشد نیز این آلیاژ از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی برخوردار است. این آلیاژ فولاد خاصیت خودترمیمی داشته و در صورت خراش بر روی لایه اولیه فولاد، این لایه مجددا تشکیل می شود.

وجود حداقل ۱۰.۵ درصد از ترکیب استیل که باعث مقاومت استیل در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد و از درخشانی بالایی و راحتی در تمیز کردن و استریل نمودن با بخار برخوردار بوده، این آلیاژ را به مادهای پرکاربرد و ایده آل و قابل استفاده در صنعت های مختلفی تبدیل کرده است. از این آلیاژ به شکل های اولیهای چون صفحه، ورق، میله، سی و لوله وجود داشته که طراحی و تولید محصولاتی از قبیل وسایل آشپزخانه شامل کارد و چنگال،کتری و قوری و…،دستگاههای جراحی،لوازم خانگی بزرگ،مصالح ساختمانی در ساختمان های بزرگ و مخازن ذخیره سازی آب و مواد شیمیایی استفاده می گردد.

word image 7

استیل در بدلیجات

استیل به واسطه خاصیت ضد زنگ زدگی، و رنگ و درخشندگی خاصی که برخوردار است، مورد توجه علاقه مندان به استفاده از بدلیجات شده است به همین منظور، تولیدکنندگان بدلیجات و طراحان این زمینه نگاه ویژهای به این آلیاژ داشته و محصولات متنوعی از این نوع آلیاژ را در طرح ها و مدل ها تولیده کرده اند و با بازار عرضه کرده اند.

گروه زیورآلات و بدلیجات شهرما نیز از این زمینه عقب نیفتاده و این افتخار را دارد تا در کنار ۱۵ سال سابقه و همکاری با مجرب ترین طراحان، در کنار طراحی و تولید زیورآلات و بدلیجات از سایر فلزات و آلیاژ ها، اقدام به تولید انواع محصولات از جمله دستبند، پلاک، گوشواره، زنجیر، حلقه و … از استیل کرده است.

آبکاری استیل

آلیاژ استیل در آبکاری هم به عنوان آلیاژ پایه و نیز با توجه به خاصیت ضد زنگزدگی که دارا می باشد به عنوان فلز پوشش دهنده مورد استفاده قرار میگیرد. آبکاری استیل بدون استفاده از جریان خارجی الکترونهای لازم برای احیای یونهای فلزی صورت می گیرد که این کار به ۳ حالت امکان پذیر است:

حالت اول: آبکاری استیل به روش تبادل بار( غوطه وری)

اساس کلی این روش بر پایه پتانسیل ضعیفتر آلیاژ استیل نسبت به فلز پوشنده که معمولا طلا و یا نقره است، استوار است و آلیاژ استیل باید در محلول آبکاری به صورت یونی وجود داشته باشد تا در هنگام غوطه وری الکترون واگذار کند و عمل آبکاری انجام گیرد.

حالت دوم: آبکاری فلز به روش اتصال

این روش با ارتباط دادن فلز پایه با یک فلز اتصال صورت می گیرد که گونهای که جسم اتصال نقش واگذارکننده الکترون را داشته که در این روش لایه ایجاد شده با انجام عمل آبکاری نسبت به روش قبلی، ضخیم تر بوده و قطعات بزرگتر استیل کاربرد دارد.

حالت سوم: روش احیا

اساس این روش با استفاده از محلولهای حاوی مواد احیاکننده استوار است به شکلی که در این روش الکترونهای مورد نیاز برای احیای یونهای استیل،توسط یک احیاکننده فراهم میشود و باید پتانسیل احیاکننده ها از استیل بیشتر باشد و مزیتی که این روش نسبت به دو روش قبلی دارد، در این است که میتوان لایههایی با ضخامت متفاوت و دلخواه ایجاد کرد چراکه با ثابت نگه داشتن مقدار احیا کننده در الکترولیت میتوان عمل آبکاری را کنترل کرد.

آماده سازی قطعات استیل جهت آبکاری

برای داشتن یک فرآیند آبکاری خوب و داشتن لایهای مناسب از فلز پوشنده نیاز است تا آلیاژ سطحی کاملا تمیز و عاری از هر نوع چربی و لکه باشد، بدین عنوان باید اقدامات زیر جهت داشتن سطحی صاف و تمیز انجام داد:

۱)سمباده کاری: با انجام این فرآِیند، سطوح ناهموار قطعات استیل به سطوح صاف تبدیل گردد.

۲)چربی زدایی: با انجام کارهایی چون عمل انحلال، پراکندگی و یا صابونی کردن تا چربی های روی سطوح قطعات پاک شود.

۳)پرداخت: انحلال شیمیایی شیارهای ناشی از خوردگی روی سطح استیل را عمل پرداخت گویند.

۴)خنثی سازی، خشک کردن: خنثی سازی به جهت از بین بردن مقادیری از مواد اسیدی یا قلیایی که در هنگامهی آبکاری باقی میمانند و آبکشی برای جلوگیری از امکان تشکیل قشر اکسید نازک غیر قابل رویت که موجب عدم چسبندگی لایه پوشنده می شود.

گروه زیورآلات و بدلیجات شهرما، سعی داشته تا در این مقاله شما را با نحوه آبکاری آلیاژ استیل آشنا کند، جهت آشنایی بیشتر به این فرآیند و نیز مشاوره در امور مرتبط شما مشتریان گرامی توانسته با شماره ۰۹۱۳۹۵۱۷۹۷۴ تماس گرفته و مستقیم با مدیریت مجموعه ما ارتباط گرفته و سوالات خود را با ایشان در میان بگذارید.

روش آبکاری استیل
آبکاری استیل
چگونگی آبکاری استیل
آموزش آبکاری استیل
روش آبکاری استیل در بدلیجات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *