امروزه یکی از صنعت های متنوع دنیای امروزی با توجه به علاقه زنان و دختران سراسر جهان به جواهرات طلا و نقره، صنعت تولید جواهرات طلا و نقره می باشد اما رفته رفته با توجه به افزایش قیمت طلا و نقره این صنعت سهم خود را از بازار جهانی از دست داده و جای خود را به بدلیجات داده است.

بدلیجات امروزه مشتریان و علاقه مندان خاص خود را داشته است و تولیدکنندگان این محصولات تمام سعی خود را کرده تا مشتریان خود را جهات مختلف از جمله کیفیت و قیمت مناسب راضی نگه دارند.

روش آبکاری قطعات طلایی رنگ

اما با انجام برخی امور میتوان کیفیت محصولات بدل را افزایش داد و نیز از ارزش مادی بالاتری نیز برخوردار باشند که یکی از این امور، آبکاری محصولات با طلا و یا فلزاتی طلایی رنگ بوده تا علاوه بر افزایش طول عمر محصول، درخشندگی و جذابیت خاصی به محصول اعطا کند.

آبکاری چیست؟

آبکاری فرآیندی است برای پوشش دهی فلزات که طی آن باعث افزایش کیفیت محصولات در برابر شرایطی چون لک شدگی، کدر شدگی، زنگ زدن و … صورت می گیرد. فلز طلا به خودی خود دارای رنگی درخشان بوده که هر قطعهای را با این فلز آبکاری کرد این آبکاری علاوه بر اینکه از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود، از ارزش مادی بالاتری برخوردار خواهد بود اما باید به این نکته توجه داشت که طلای خالص نرمی بسیاری داشته و در صورت استفاده از آن در ساخت جواهرات سریعا باعث تغییر شکل جواهرات شده که در این جا برای جلوگیری از این اتفاق طلای خالص را با مس و نقره ترکیب کرده و در ساخت جواهرات و زیورآلات و بدلیجات از طلای ۱۸ عیار و ۱۴ عیار استفاده می کنند که برای داشتن طلای ۱۴ عیار، درصد طلای آن باید ۵۸.۵ باشد و با ۲۹ درصد مس و ۱۲.۵ درصد نقره ترکیب گردد و یا باید ۷۵ درصد طلا را با ۱۵ درصد مس و ۱۰ درصد نقره ترکیب کرد تا طلای ۱۸ عیار حاصل شود.

علاوه بر طلا، چه طلای ۱۴ عیار و چه ۱۸ عیار که رنگی زرد و طلایی رنگ دارند، آلیاژ برنج که ترکیبی از دو فلز مس و روی بوده نیز این رنگ را دارد و در برخی موارد با توجه به شباهت رنگی، باعث اشتباه در تشخیص این دو از هم می شود. اما فرآیند آبکاری این فلزات و آلیاژها فرآیندی تخصصی بوده که در صورت کم و زیاد شدن مقادیر استفاده شده باعث تغییر در کیفیت آبکاری می شود.

آبکاری طلا

روش آبکاری قطعات طلایی رنگ

فلز پایه در فرآیند آبکاری فلزی است که با لایهای پوشیده می شود که هر فلز و آلیاژی می تواند باشد و فلز و آلیاژی که بر فلز پایه قرار میگیرد، برای داشتن رنگی طلایی رنگ، معمولا طلا و یا برنج می باشد که این فرآیند بدون استفاده از منبع جریان برق خارجی صورت گرفته، تا الکترون های لازم برای احیای یونهای فلزی توسط واکنش های الکتروشیمیایی تامین شود که تامین جریان برق خارجی و انجام آبکاری به ۳ روش امکان است که این ۳ روش به شرح زیر است:

روش اول: آبکاری قطعات با روش غوطه وری

این روش با پتانسیل فلز پایه و فلز پوشنده سر و کار داشته به گونهای که باید پتانسیل فلز پایه و پوشیده شده، از فلز پوشنده طلایی رنگ کمتر باشد، که در این هنگام باید فلز و آلیاژ پایه در محلول به صورت یونی وجود داشته باشد تا با غوطه ور کردن این فلز و یا آلیاژ در محلولی همراه با فلز پوشنده، الکترونهای فلز پوشنده بر روی فلز پایه قرار گرفته و به این صورت لایهای نازک از فلز پوشنده بر روی فلز پایه قرار گرفته که اگر فلز پوشنده، طلا باشد، ضخامت این لایه بین ۰.۰۰۰۰۰۲ تا ۰.۰۰۰۰۰۵ اینچ و این فرآیند از نظر زمانی بین ۵ تا ۳۰ ثانیه طول خواهید کشید.

روش دوم: آبکاری به روش اتصال

این روش با ارتباط دادن فلز پایه به عنوان فلز پایه با یک فلز پوشنده به عنوان واگذار کننده الکترون، انجام شده که این روش در شرایطی استفاده می شود که فلز پایه از لحاظ ساختاری فلزی پیچیده باشد.

روش سوم: روش احیا

در این روش،آبکاری و ایجاد پوشش با استفاده از محلولهای حاوی احیاکننده، به شکلی که الکترونهای لازم برای احیای یونهای فلزات توسط یک احیاگر توسط یک احیاکننده فراهم می شود.این روش از مزیتی برخوردار است که روش های قبلی ز این مزیت برخوردار نبوده و آن ایجاد لایه هایی با ضخامت های دلخواه است.

گروه زیورآلات و بدلیجات شهرما در این مقاله سعی کرده تا شما را با چگونگی آبکاری قطعات به رنگ طلایی آشنا کند و در صورت هرگونه سوال و جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت روش آبکاری، شما مشتریان گرامی می توانید با شماره ۰۹۱۳۹۵۱۷۹۷۴ تماس گرفته و مستقیما با مدیریت مجموعه ارتباط برقرار کنید.

برخی از محصولات ما با پوشش طلایی رنگ را میتوانید در ادامه مشاهده نمایید.

 آبکاری طلا
آبکاری طلا
 آبکاری طلایی
آبکاری طلایی
 آبکاری طلایی رنگ
آبکاری طلایی رنگ
روش آبکاری قطعات طلایی رنگ
روش آبکاری طلایی رنگ
روش آبکاری قطعات طلایی رنگ
روش آبکاری قطعات طلایی رنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *